En sykkelrevolusjon er her. El-sykkelen. Dette er den ultimate sykkelopplevelsen. Det gir en følelse av å være supermann, med uante krefter i det man suser av gårde med en letthet som med svært kraftig medvind. Man blir dratt opp bakkene og holder jevn og fin fart under alle forhold, i motbakker og motvind.
Dette er en helt vanlig sykkel, men med et tillegg av en intelligent hjelpemotor plassert i fornavet. Den setter inn straks det oppstår litt ekstra motstand, og slår fra når sykkelen triller. Dette er ideelt for å komme seg på jobb og slippe å bruke bilen. Eller for den rene gleden av en avslappet og inspirerende sykkeltur.
Batteriet varer en time eller to, litt avhengig av hvor fornuftig man kjører. Trekkraften kan reguleres på tre nivåer, og på høyeste nivå, det kjekkeste, går det mer strøm og batteriet utlades fortere. En løsning på dette kan være å ha et reservebatteri, slik at når det går tomt, er det på tide og snu, og det nye batteriet har akkurat nok strøm til å få deg hjem igjen. Sykkelen fungerer også helt greit uten strøm, men selvsagt tyngre. Batteriet lades på 30 min.
El-sykler finnes allerede i flere utgaver på markedet. Det har allerede vakt hodebry hos Politiet om dette er en sykkel eller moped, men denne varianten er klart innenfor sykkelkriteriene. DBS har en El-sykkel til 22 000 kr, men med Schwinn Tailwind på tilbud hos SykkelCenteret på Sola til 14 000 blir det en litt mer akseptabel pris.
Mer info her:
http://www.schwinnelectricbikes.com
http://gizmodo.com/5195787/schwinn-tailwind-electric-bicycle-lightning-review
Bare digg altså! Skulle gjerne hatt en slik. Og jeg som skal flytte kun 2,5 små kilometer fra arbeidsplassen min.
Kjempekul har sittet og siklet over denne. Har noen lange bratte bakker fra sentrum og hjem hvor nettopp denne sykkelen hadde vært perfekt. Er tilhenger av at sykkeltur skal nytes og ikke nødvendigvis skal være en treningsøkt….
Har også en Tailwind, men er ikke fornøyd med batterikapasiteten. Jeg hadde nok litt for liten kunnskap om dette da jeg kjøpte. Nå er batteri på 10-15 Ah ikke uvanlig på el-sykler. Tailwind har kun 4.2 Ah!
Geir
Hei Geir
Jeg har løst dette problemet med å kjøpe et ekstra batteri. Enig i at batterikapasiteten ikke er så bra. Jeg har kjøpt en anne el-sykkel, som jeg her glemt navnet på, den var billigere 9000 kr og mye bedre batteriteknologi o grekk kraft. Tailwind er dog en veldig bra sykkel.
Kjøpte et uoriginalt batteri, 24v 15 Amptimer-360 wt til min Tailwind, det ble annen rekkevidde (www.pingbattery.com).
Har da et batteri til Tailwind til overs, hvis noen skulle trenge det.